Selecteer een pagina
Momenteel gaan er valse e-mails en sms-berichten rond van oplichters die zich voordoen als KVK, zogenoemde phishing. Wanneer je op de link in de mail of sms klikt, moet je gegevens invullen. Open het bericht niet en klik niet op links in de mail of sms. Stuur het bericht door naar phishingbericht@kvk.nl. Lees verder om te weten hoe je nepberichten herkent en wat je moet doen als je wél op een link hebt geklikt.

Zo controleer je een bericht van KVK

De Phishingmails en andere valse berichten gaan bijvoorbeeld over opnieuw identificeren, de verplichte UBO-registratie of een digitale sleutel. De oplichter dwingt een snel antwoord af. Reageer nooit. Lees hier wat KVK wel en niet doet in berichten. Toch nog twijfels? Bel of chat met het KVK Service Center.

  • KVK deelt nooit boetes uit en dreigt er ook niet mee.
  • KVK dreigt nooit per e-mail of sms om je KVK-nummer in te trekken of om je registratie in het Handelsregister te stoppen.
  • KVK vraagt je nooit per e-mail of sms om gegevens te controleren door op een link te klikken.
  • KVK stuurt nooit brieven, e-mails of sms’jes met QR-codes om gegevens aan ons door te geven.
  • KVK verplicht je nooit om via mail of sms een digitale sleutel, toegangscode of wachtwoord aan te vragen of te verlengen.
  • Een toegangscode voor een KVK-account vraag je zelf aan op kvk.nl, nooit via een mail of sms. Met een KVK-account bestel je KVK-producten zoals uittreksels.
  • Inschrijvingen en wijzigingen in je KVK-registratie geef je altijd veilig door op kvk.nl met je DigiD.
  • Voor eenmanszaken is er de Mijn-eenmanszaak-omgeving waar je met je DigiD inlogt om gegevens te wijzigen.

Tips:

  • Gebruik een spamfilter, bijvoorbeeld van je internetprovider en bescherm zo je mailbox tegen phishingberichten.
  • Installeer antivirussoftware, deze waarschuwt als je op een onbetrouwbare link wil klikken of als je een onbetrouwbare website bezoekt.
  • Blokkeer e-mailadressen van afzenders die je niet vertrouwt. Ontvang je verdachte berichten uit een land waar je geen zaken mee doet? Je kunt berichten uit zo’n land blokkeren. Deze berichten zijn niet meteen weg, maar komen in je spamfilter terecht. In deze instructie lees je hoe je mails uit een bepaald land blokkeert in een Outlookprogramma.

Zo herken je een phishingbericht

Een phishing-mail herken je aan de volgende kenmerken: nep domein, onpersoonlijke aanhaf, schadelijke software in bijlage, spoed, taalfouten, schadelijke link.