Om een bedrijf te starten vanuit loondienst, moet je met een aantal zaken rekening houden. We zetten zes stappen op een rij:
1. Bespreek je plannen met je werkgever
Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas, maar bij het bedrijf waar je als werknemer in dienst bent, niet. Gewoon in deeltijd starten met je eigen bedrijf, zonder dat je werkgever dat weet, is wellicht niet zo netjes. Ga gewoon praten. Hoe staat je werkgever tegenover jouw plannen om naast de vaste baan een bedrijf te beginnen of over te nemen? In principe mag je ervan uitgaan dat je werkgever toestemming moet geven, tenzij je bedrijf botst met de uitgangspunten van het bedrijf waar je in loondienst bent en je vaste werk niet lijdt onder de tijd die je besteedt aan je bedrijf.
2. Schrijf een goed ondernemingsplan
Veel parttime ondernemers die geen bedrijfsfinanciering nodig hebben, denken dat het schrijven van een ondernemingsplan voor hen niet nodig is. Fout! Een businessplan schrijf je namelijk niet alleen voor de bank of andere potentiële investeerders, maar vooral voor jezelf. Met een goed bedrijfsplan maak je je ideeën concreet en wordt de haalbaarheid ervan inzichtelijk. Een aantal belangrijke onderwerpen die in het ondernemingsplan horen:
- Doelgroep/klanten
- Concurrentie
- Financiële prognose
- Rechtsvorm
- Vestigingsplaats
Download het gratis whitepaper ‘Hoe maak ik een ondernemingsplan?‘
3. Denk aan fiscale regels
Als ondernemer krijg je te maken met bepaalde belastingen. Of je voltijd of deeltijd onderneemt, maakt voor de fiscus niet veel uit. Maar als zelfstandig ondernemer krijg je hoe dan ook te maken met de inkomstenbelasting. Ook moet je btw afdragen. De overheid houdt echter rekening met de fluctuerende inkomsten van starters. Zo bestaat bijvoorbeeld de kleineondernemersregeling, vaak afgekort tot KOR. Voldoe je aan de voorwaarden voor deze regeling, dan hoef je in bepaalde gevallen zelfs helemaal geen btw af te dragen.
4. Inschrijven Kamer van Koophandel
Iedere onderneming moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt dus ook voor ondernemers die in deeltijd een bedrijf opzetten. Tijdens de inschrijving moet je ook een rechtsvorm kiezen. Weet je nog niet welke rechtsvorm bij jouw bedrijf past, vraag advies aan de medewerkers van de KvK. Na inschrijving, geeft de KvK je gegevens van jouw bedrijf automatisch door aan de Belastingdienst.
5. Vergeet de juiste verzekeringen niet
Ook als parttime ondernemer krijg je te maken met bepaalde persoonlijke en/of bedrijfsmatige risico’s. Daarom is het belangrijk een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben. De kosten van deze verzekering kun je aftrekken voor de inkomstenbelasting.
Ook wat aansprakelijkheid betreft, zul je voor bepaalde risico’s goede regelingen moeten treffen. Stel je voor dat je bij een opdrachtgever een duur beeldje omstoot? Uw privé-aansprakelijkheidsverzekering is in dat geval niet genoeg, omdat verzekeringsmaatschappijen onderscheid maken tussen privé en zakelijk. Sluit daarom een extra bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af. Heb je klanten verkeerd advies gegeven? Dan kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uitkomst bieden.
6. Werken vanuit huis of kantoor
Werken vanuit huis of meteen op zoek gaan naar een leuk bedrijfspand? Als je thuis voldoende ruimte hebt, is dit de meest voordelige en gemakkelijke optie. Ook al hebben de meeste huizen een woonbestemming, de gemeente zal in veel gevallen geen bezwaar hebben als je kantoor houdt aan huis. Raadpleeg voor de zekerheid van tevoren het bestemmingsplan van je woning via de gemeente.
Ga je het opstarten van je bedrijf echt groots opzetten, of krijg je toch geen toestemming om je bedrijf thuis te voeren? Steek tijd in het vinden van de juiste bedrijfsruimte. Zet duidelijk op papier wat je precies nodig hebt: een pand waarin je veel mensen kwijt kunt? Ga je een pand huren of kopen? Ook in dit geval doe je er goed aan eerst contact op te nemen met de gemeente om te achterhalen wat de specifieke toekomstplannen zijn voor die ene specifieke bedrijfslocatie.